Ma este hazaérve szembetaláltam magamat a Magyar Nemzetben megjelent Maruzsa államtitkárral készített interjúval.... (a riport itt olvasható) Nem tudok elmenni mellette szó nélkül, hisz a valósággal nem egészen összhangban lévő állítások vannak benne....
"A NAT ezért vállaltan hazafias, gyermekközpontú és a XXI. századhoz igazodó társadalmi, pénzügyi, állampolgári ismereteket tartalmaz, erősítve a nyelvoktatást, biztosítva a természettudományos ismeretek összevont oktatásának lehetőségét és csökkentve a diákok óraszámát. "
A természettudományos órák összevont oktatásának a megteremtését erősen túlzás eredménynek és az oktatás jobításának beállítani. Ugyanis a háttérben az az egyszerű tény van, hogy nincs elég tanár. A kémia vagy fizika szakos tanár egyszerűen hiánycikké vált. Így lehetett választani: vagy taníthatja ezt a tárgyat más végzettségű tanár, vagy nem lesz aki megtartja ezt az órát... Szerintem ez nem pozitív változás, hanem egy kényszerhelyzet kényszerű megoldása. Hogy a (mondjuk) földrajz szakos kollégám hogyan fog kémia órát tartani, azt nem tudom... Azt meg nem is merem elképzelni, hogy 5 év múlva, mit fognak csinálni az orvosi karok oktatói....
Az óraszámcsökkentés meg üres duma. 1 órás csökkenésről beszélünk...
"2018 őszén vált nyilvánossá az első verzió, bárki észrevételezhette. Aki nekünk írt, azt minden esetben megválaszoltuk. Azt állítani, hogy nem volt egyeztetés, hazugság."
Ha a második mondat igaz, akkor én vagyok a kivétel... Bár egyetlen olyan kollégával sem találkoztam, aki érdemben kapott visszajelzést. Amikor a 2012-es változtatás történt, akkor legalább egy automatikusan generált egyenválasz érkezett...
De nem is ez a gond, ez csak személyes hiszti részemről! Hanem az, hogy a most életbe léptetett változat alapvetően eltér a 2018-as, mindenki által megkritizált és megkritizálható változattól, és erről az újról SEMMILYEN vita, véleményeztetés nem volt.
A kerettantervek a NAT-tal párhuzamosan elkészültek, és komoly deregulációs folyamaton is átestek: a kormány kifejezett célja volt ugyanis, hogy ezek a korábbi gyakorlattól eltérően ne miniszteri rendeletként, hanem tárcadokumentumként jelenjenek meg. "
Ez nagyon jól hangzik, csak jogi képtelenség.... Ugyanis egy magasabb szintű jogszabályt nem lehet alacsonyabb szintűvel módosítani. Legalábbis eddig a 2012-es NAT alapján ezt kellett tanítanom a történelem tantárgyba belepasszírozott jogi ismeretek keretében....
"Profilonként, iskolatípusonként különböző kerettantervek készültek, tehát külön szabályozás lesz például a hatosztályos gimnáziumoknak,..."
Mikor, könyörgöm, amikor április 30-ig el kell készítenünk a helyi tanterveket?
"A korábban hatályos NAT-ban nem volt maximum, emiatt emelkedtek az óraszámok, sok intézmény ugyanis a csökkenő tanulólétszám mellett úgy akart vonzóbb lenni, hogy bővítette a tantárgyi kínálatot, ezzel ugyanakkor nagyon megnövelte az óraszámokat. Középiskolában egyes helyeken heti 40-41 óra is előfordult, ám ez sosem a NAT-ból következett, hanem abból, hogy nem volt maximum. "
Nyilván voltak ilyen galád, gyerekellenes iskolák. De a gond nem ez! A 2012-es reform számos olyan terhet rótt az iskolára, aminek a célja értelmes volt, csak a gyakorlaban megvalósíthatatlan, illetve csak eszementen megvalósítható. Pl. elrendelték a mindennapi testnevelést (aminek a célja racionális), de mivel EDDIGIS MAXIMALIZÁLT VOLT AZ ÓRASZÁM, csak más tantárgyak, pl. fizika, kémia, földrajz, rovására lehetett megvalósítani. Ennek az az eredménye, hogy a szerveskémia vagy az atomfizika zöme átkerült a fakultációkra, már 2012-ben! Hogy egy mai átlagos fiatalnak mennyire van/lenne szüksége ezekre az ismeretekre, azt mindenki döntse el maga....
"A tankönyvjegyzéken körülbelül háromezer tétel szerepel. Ezek közül lényegében csak az 5. és 9. osztályos könyvek érintettek az idei évben, hiszen elsőben még nem jellemző a tankönyvek használata."
Ezek szerint a 6 évfolyamos képzésű diákoknak nem készülnek új tankönyvek... Így igazán izgalmas lesz őket tanítani szeptembertől.... Mondjuk én megoldom a történelem órán. De hogy matekos vagy nyelvszakos kollégák mit fognak csinálni....
"A tankönyvrendelés várhatóan idén is elkezdődhet április elsején, a módosításban érintett kiadványokat pedig június 15-ig dolgozzák át."
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy áprilisban, az induló évfolyamoknak nem tudunk majd tankönyvet rendelni, mert az el nem készült könyvek nem lesznek rajta a tankönyvlistán - teljesen logikusan. A pótrendelést szeptember elején lehet majd leadni, így mondjuk október közepére elkészülnek a könyvek. Az már másodlagos kérdés, hogy kihozzák-e őket az iskolába, vagy nekem kell ismét hátizsákban elhozni a 33 történelemkönyvet a város másik végéből...
"Változás az is, hogy az új NAT nem tartalmaz kitételt arra vonatkozóan, hogy melyik lehet az első idegen nyelv, tehát választhatnak az iskolák. Íme egy újabb szabadság."
Ez a 2018-as tervezethez képest érdemi változás - ami jó. Ugyanakkor a kerettanterv csak az angol és a német nyelvre készült el - eddig... Nyilván türelmetlen, és telhetetlen vagyok....
"Az Oktatási Hivatal és a Klebelsberg Központ fog tájékoztatókat, képzéseket indítani a következő hónapok folyamán, illetve országos lefedettséggel szerveznek majd tantárgyi tájékoztató konferenciákat is, bevonva a szaktanácsadókat és a tantárgygondozókat is. A felkészítés már tavasszal elindul, a nyári szünetet tehát már mindenki úgy kezdheti el, hogy tudja, mi vár rá a következő tanévtől."
Értem.
A húsvéti szünet - ballagás - osztálykirándulás - érettségi felügyelet - érettségi javítás - év végi hajrá - érettségi fémjelezte eseménytelen, unalmas periódusba illeszen bele a pedagógus egy továbbképzést is. Köszönjük!
Bocsánat. Hosszú és indulatos voltam....