Egy tanár gondolatai

Egy tanár gondolatai

Az érettségik után.... 2.

2019. július 11. - Grynaeus András

Az idei érettségi negatív szenzációja a történelem "tételek" kiszivárgása volt...

   Az érettségi elnkököknek írt szaktanári jelentéseimben erről is írtam pár gondolatot, amit most kicsit kiegészítettem.

   A tények valószínűleg ismertek: a normál történelem írásbeli vizsga esszé-kérdésinek "címe" a vizsgát megelőző napon délután elkezdett terjedni a világhálón...

   Nyilván érdekes és a jogászok számára is kihívást jelentő kérdés lesz a tettes(ek) felelősségre vonása. Milyen törvénysértést követett el az (a ma már tudjuk, nyomdász) aki elárulta a címeket? Követett-e el jogsértés, és ha igen mit az, aki ezt az egyértelműen titkos adatot elkezdte a facebook-on megosztani? A 3256-ik megosztó bűnös vagy nem bűnös? Csak remélni tudom, hogy kellően súlyos és megfelelően kommunikált ítélet születik majd. De lehet, hogy naív vagyok...

    Nyilvánvalóan nem tudok válaszolni arra, hogy diákjaim tudták-e, illetve milyen arányban tudták az esszékérdéseket, illetve mennyire vették komolyan a kiszivárgott adatokat. Beszéltem olyan diákommal, aki elmondta, hogy megkapta az üzenetet, de nem hitte el... Szerintem a történtek pozitív irányba érdemben nem befolyásolta a teljesítményt, és senki nem ért el meglepően jó eredményt. Sok tanulónál idén is érzékelhető volt, hogy a feladatlap teszt részének és az esszéknek az eredménye azonos, vagy nem nagyon tért el egymástól - és ez megerősíti az előbbi állításomat. 

   Más kérdés, hogy a szivárogtató nem csak azért volt lúzer, mert könnyen lenyomozható volt (tétre és befutóra teszem, hogy meg sem kísérelte elrejteni a számítógépe IP címét...), hanem azért is, mert a történelem írásbeli szerkezetének ismerete nélkül "segített". Ugyanis csak a témákat írta meg, és nem a konkrét kérdéseket... A mai forrásfeldolgozásra koncentráló írásbeliben viszont nagyon nem mindegy, hogy Szent István a téma, vagy Szent István államszervezése, netán (a tényleges) Szent István egyházszervezése... Így szerintem a történtek inkább negatív irányba hatottak: ugyanis diákjaim egy részének esszéi a vártnál gyengébben sikerültek, és sok volt az olyan írás, ahol a feladatmegértés és a forrásokra alapozott munka hiányos, vagy erősen hiányos volt. Az az érzésem, hogy ezek a diákok a kiszivárgott címekre készülve nem koncentráltak eléggé a konkrét feladatra, illetve elragadta őket a hév, és biztosra akartak menni, és nagyon átgondoltan fogalmaztak – csak nem az elvárt formában...

süti beállítások módosítása